Przygotowując się do remontu należy uzbroić się w wiele cierpliwości, pieniędzy i czasu. Często zdarza się, że remont zlecamy profesjonalnym ekipom specjalizujących się w takich zadaniach. Wyznaczamy obowiązki a potem wracamy po odbiór mieszkania. Może wtedy okazać się że efekt końcowy jest zupełnie odwrotny od zamierzonego? Jakie są tego skutki? Kto ponosi odpowiedzialność za niepoprawnie wykonaną pracę? Wina leży oczywiście po obu stronach. Przygotowaliśmy dla Was kilka pomysłów na uniknięcie nieprzyjemnych sytuacji.
1. Koszty.
Wynajęcie ekipy remontowej wiąże się z dodatkowym kosztem jej wynajęcia. Stawki takich ekip w Polsce są uzależnione od regionu kraju. Jeżeli wybierzemy fachowców spoza naszej okolicy musimy liczyć się z kolejnymi wydatkami związanymi z zakwaterowaniem pracowników lub kosztem ich dojazdu do miejsca wykonywania zlecenia.
2. Wybór odpowiedniej ekipy remontowej.
Czasy, w których przeświadczenie o profesjonalności każdej ekipy remontowej dawno minęły. Potencjalni klienci, bardziej świadomi jakości wykonywanej pracy, szukają renomowanych firm. Często firmy otrzymują nowe zlecenia za sprawą tak zwanej poczty pantoflowej. Zadowolenie ze starannie wykonanego zadania zaowocuje zwiększeniem grona klientów. Warto pamiętać również o aspekcie formalnym zlecanej pracy. Uczciwa firma remontowa przed przystąpieniem do prac podpisze z nami umowę na rzeczywistych warunkach. Da nam to gwarancję ewentualnego dochodzenia swoich praw w przypadku jakichkolwiek wątpliwości i usterek. W takiej umowie powinny się znaleźć : data rozpoczęcia i zakończenia pracy, starannie przygotowany opis świadczonej usługi oraz ustalone wynagrodzenie.
3. Jak poznać specjalistów?
Umiejętność zadawania odpowiednich pytań może być nieoceniona w trakcie wybierania ekipy remontowej. Sposób zachowania, odpowiadania na pytania czy profesjonalnego słownictwa może wpłynąć na decyzję końcową. Niezwykle ważna jest również możliwość negocjacji cen, warunków umowy i oczekiwanych efektów. Fachowiec ze sporym doświadczeniem jest w stanie umiejętnie poradzić lub pożytecznie wybrnąć z problemu aranżacyjnego.
4. Kontrola przebiegu prac.
Jeżeli zależy nam na rewelacyjnym efekcie końcowym to do naszych obowiązków należy kontrolowanie wykonywanych czynności. Umowa jest podstawowym zabezpieczeniem powodzenia inwestycji właściciela mieszkania. Jednak na tym jego udział się nie powinien kończyć. Warto zatem od czasu do czasu udać się na miejsce prac. Jeżeli uniemożliwia nam tego praca, obowiązki rodzinne lub najzwyczajniej w świecie nie jesteśmy w stanie rzetelnie ocenić przebiegu czynności optymalnym wyborem będzie inspektor nadzoru. W sytuacji, gdy dysponujemy dodatkowymi funduszami mamy możliwość wynajęcia osoby, która dzięki swoim kwalifikacjom i doświadczeniu zadba o prawidłowe wykonywanie pracy. Do jego obowiązków należy między innymi: ocenienie stanu wyjściowego nieruchomości, kontrola prac, reagowanie na ewentualne błędy ekipy i rozwiązywanie bieżących problemów. Wynajęcie inspektora nadzoru nie jest jednak obowiązkiem właściciela mieszkania. Jeżeli w gronie naszych znajomych lub rodziny jest osoba, która ma przynajmniej minimalne doświadczenie w branży budowlanej i dysponuje wolnym czasem z pewnością może zastąpić rolę inspektora a my jednocześnie minimalizujemy dodatkowe koszty.
5. Ocena końcowa pracy ekipy remontowej.
Inwestycja sporej kwoty pieniędzy zarówno w remont jak i opłacenie ekipy jego wykonującej musi mieć odzwierciedlenie w efektach końcowych. Przed zaakceptowaniem rezultatów jej działalności warto ponownie zapoznać się z postanowieniami zapisanymi na umowie. Przy odbiorze mieszkania należy wziąć pod uwagę realizację, jakość wykonania oraz elementy bazowe. Przy tym procesie wskazane jest by uczestniczyła w nim przynajmniej jedna dodatkowa osoba posiadająca odpowiednią wiedzę. Może być to wyżej wymieniony inspektor nadzoru. Jego pomoc będzie nieoceniona w analizie wielu aspektów wykonanej pracy. Dzięki swojej wiedzy może zauważyć niedoskonałości, których nie można zobaczyć na pierwszy rzut oka. Należy skupić się również na detalach wykończenia, między innymi: równo położonej podłodze, starannym przymocowaniu listw do niej, montaż urządzeń sanitarnych, dokładne ułożenie fug między kafelkami. W przypadku gdy występują drobne usterki czy nieprawidłowości należy wpisać je do protokołu odbioru prac. Wystąpić wtedy może opcja obniżenia wynagrodzenia ekipy z tego tytułu. Taki protokół po wcześniejszych ustaleniach muszą podpisać obie strony w celu potwierdzenia wykonania zlecenia.